Times up!

Door Fien De Baere

312 keer bekeken

Inkleding

Er leven 5 verschillende groepen in het koninkrijk: de adel, de boeren, de smitten, de bakkers en de ridders. Deze 5 groepen komen niet altijd even goed overeen en zeker als het op geld neerkomt. De adel zou liever het geld van het koninkrijk uitgeven aan allerlei mooie sieraden en luxueze stoffen terwijl de boeren nieuwe harken willen en molens. De smitten die willen dan weer nieuwe ovens en beter staal, de bakkers willen beter bloem en verse eieren en de ridders willen nieuwe harnassen en paarden. Dus komt er nogal vaak ruzie. Maar het koninkrijk heeft een idee. Ze vinden dat de slimste en meest efficiente groep het meeste geld moet krijgen want deze groep zal het geld het beste uitgeven. Dus organiseren ze spelen om deze groep te bepalen.

Uitleg

We verdelen de groep in 5 groepjes. De kinderen schrijven allemaal een persoon/ film/... bv. Gert Verhulst op een papiertje (iedereen 1). Deze papiertjes worden opgehaald en dan door elkaar geschud. Ronde 1: 1 iemand per team komt naar voren en pakt het bovenste kaartje van de stapel. Het kind probeert het kaartje zo goed mogelijk uit te leggen zodat zijn team leden het kunnen raden. Het kind probeert in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kaartjes te doen raden. In de eerste ronde mag je niet passen en elk team krijgt 1 min om te raden. Zo doe je dit door tot en met alle kaartjes weg zijn. Het is team om team en elke ronde moet er iemand anders vooraan staan. Het groepje met de meeste kaartjes wint deze ronde. Ronde 2: 1 iemand komt naar voren en de kaartjes worden opnieuw door elkaar geschud. Het kind moet het kaartje uitleggen in 1 woord. Er mogen geen vertallingen of synoniemen gebruikt worden. Deze ronde mag er wel gepast worden maar mag er maar 1 keer geraden worden per kaartje. Als er fout gegokt wordt moet het kind direct een nieuw kaartje pakken. Dit doen ze weer tot alle kaartjes uitgedeeld zijn en worden ze weer geteld. Ronde 3: De kaartjes worden weer door elkaar geschud en er komt weer 1 iemand naar voren. Het kind zal nu de kaartjes zo goed mogelijk proberen uit te beelden. Er mag gepast worden en je mag zoveel als je wilt raden in deze ronde.

Taakverdeling

1 moni per groep, 1 moni houd tijd bij, 1 moni doet uitleg, andere moni helpt waar nodig

Inclusie

/

Materiaal

  • pennen
  • papier

Nieuwe reactie

Je kan dit niet meer bewerken later.