Vlagveroveren (bosstratego)

Door WG Communicatie

509 keer bekeken

Uitleg

De groep wordt ingedeeld in twee partijen. Elke partij krijgt een vlag en eenn boek speelkaarten.

Elke partij kiest een thuishonk in het terrein, de 2 thuishonken liggen ongeveer 100 meter uit elkaar. Van elke partij blijft één speler in de thuishonk. Binnen een straal van 25m van de thuishonk verstopt elke partij zijn vlag. Er wordt gezorgd voor een duidelijke omschrijving van de plaats waar de vlag verstopt is (leiding kijkt dit na).

De omschrijving wordt in stukken gedeeld, op kaartjes geschreven, en deze kaartjes worden onder de deelnemers verdeeld (min. 1 woord per kaartje). Elke speler, behalve die in de thuishonk, krijgt bovendien een speelkaart (willekeurig gegeven of getrokken). Na het belsignaal vertrekken de partijen vanuit hun thuishonk en proberen een speler van de tegenpartij te tikken.

De tikker en de getikte vergelijken hun speelkaart: de hoogste kaart krijgt de lagere speelkaart + het stukje omschrijving van de plaats van de vlag. Beide spelers gaan terug naar hun thuishonk en kunnen onderweg niet getikt worden.

De winnaar geeft de veroverde kaart + omschrijving af, de verliezer neemt een nieuwe kaart. De sterkste kaart is de aas, met als afwijking dat de aas kan overwonnen worden door de twee, die de zwakste is.

De partijen proberen met behulp van de omschrijvingskaarten de vlag van de tegenpartij te vinden. Is deze gevonden, is het spel ten einde. Wanneer er in de thuishonk geen speelkaarten meer zijn, mag men zonder speelkaarten gaan zoeken. Wordt men echter dan getikt, moet de speler mee als gevangene naar het andere kamp.

Wanneer geen van de partijen de vlag vindt, telt het hoogst aantal afgenomen speelkaarten om de winnende ploeg aan te duiden + eventueel het aantal afgenomen beschrijvingen.

Taakverdeling

een moni in elk kamp

Materiaal

  • 2 verschillende boeken speelkaarten
  • 2 vlaggen, papier en schrijfgerief
  • per ploeg een kleur/attribuut als herkenning voor de spelers