keuze activiteit bal-/pleinspelen

Door dente Veldeman

Aantal deelnemers

Ongeveer 15

Aantal moni's

1 moni's

Duur

60 minuten

Terrein

Grasplein

Uitleg

tikkertje bal: er is iemand de tikker en die moet de andere aangooien met de bal wanneer er iemand getikt wordt is deze persoon de tikker.

tref bal: het spel wordt gespeeld in 2 teams, die elj een eigen helft van het speelveld hebben. de partij die de heeft pribeert iemand van de andere partij te raken op het lichaam ( niet op het hoofd). hierbij mag de bal eerst de grond niet reken. als deze persoon geraakt wordt dan is hij uit het spel. Variaties: spelen met meerdere ballen, wel of niet lopen met de bal

teambal: er zijn 2 groepen men probeert als eerst 10 keer de bal naar elkaar te gooien zonder dat het andere team de bal afpakt. de ploeg met de meeste punten wint

dood aan: er staat iemand in het midden met de bal en die gooit de bal omhoog met gesloten ogen en roept " dood aan.... X" de andere lopen weg terwijl de persoon wiens naam is geroepen de bal vangt en stop roept dan mag de persoon die de bal heeft genomen iemand proberen aanraken als die persoon is aangeraakt moet die de bal omhoog gooien en het zelfde doen. Is er niemand geraakt dan doet de persoon die het hiervoor heeft gedaan nog eens.

chineese voetbal: iedereen gaat in een kring staan met het gezicht naar elkaar en bene gesprijd zodat de voeten van de persoon naast je je raakt. met vuisten klop je de bal binnen in de kring, als de bal door iemand benen gaat heeft die een "handicap" en moet die met 1 hand verder spelen. de volgende keer dat de bal tussen zijn benen gaat moet die persoon zich omdraaien maar mag die terug met 2 handen spelen, de keer daarop speelt die verder omgekeerd met 1 hand na de 4de keer is deze persoon dood.

paard en ruiter: er worden duos gevormd en we vormen een kring. een iemadn van het duo gaat op de rug gaan zitten van de andere op fluitsingaal springen de ruiters van hun paarden en lopen een volledige toer rond de kring. terwijl de ruiter aan het lopen is staat het paard met zijn benen gespreidt. de ruiter moet nu onder de benen van het paard kruipen en zo snel mogenlijk de sjaal/ bal in het midden van de kring pakken

Materiaal

ballen sjaaltjes stoepkrijt